Image SEO – De vergeten techniek
Als je mensen hoort praten over SEO, of als je een artikel leest over SEO dan gaat het meestal over het promoten van een product of een website. Ervoor zorgen dat als mensen zoeken naar je product, dat de gewenste website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen. En natuurlijk dat is wat SEO is.
Onlangs viel me echter iets anders op: een image experiment dat ik jaren geleden deed.
Maar eerst terug naar de standaard SEO. Hierbij is het vaak de kracht van de lange adem en de aandacht die er bij komt kijken. Doordat de wereld veranderd, doordat Google zijn algoritme veranderd en omdat mensen anders zoeken is het bij SEO geen zaak van eenmaal doen en daarna profiteren. Je moet elke keer ingrijpen op de wijzigingen, anders verlies je de toppositie (of je moet veel geld hebben natuurlijk, dan koop je gewoon advertenties in om bovenaan te staan). Je kunt de 1e pagina halen, je kunt wellicht bij de 1e drie resultaten staan, maar als je daarna alles laat lopen, dan sta je volgende maand wellicht weer gewoon op pagina 4.
Blijkbaar is dat bij image seo niet het geval. Een jaar of vier geleden heb ik een heel klein beetje liefde en aandacht gegeven aan de ‘Pamir Bergen’. Na het behaalde succes van ‘de eerste plaats’ heb ik hier geen aandacht meer aan geschonken. Dus naar verwachting zou dit resultaat allang niet meer zichtbaar moeten zijn. Echter: hij staat nog steeds op 1!
Okee, niet bij de nieuwe indeling van Google waarbij er een hele rijd met relevante andere images rondom de bergen zijn, maar wel als eerst bij de echte image search:
Uiteraard zijn de resultaten voor iedereen anders, maar zover ik na kan gaan blijft het hier toch altijd om een hoge positie gaan. Maar bekijk het voor ook zelf.
En wat kan je hier nu mee: dat is geheel aan de lezer. Voor mensen die zoeken naar afbeeldingen, of naar iets waar toevallig ook afbeeldingen van zijn, dan kan je dus ook de aandacht krijgen. Dus als het om naamsbekendheid gaat, of het promoten van een product, is dit wellicht een mooie mogelijkheid om jezelf in de kijker te spelen.